00%
منو

بالا بودن کلسترول خوب سلامت قلب را حفظ نمی‌کند

نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد: بالا بودن کلسترول خوب دلیلی برای حفظ سلامت قلب نیست.

در این بررسی آمده است: افزایش کلسترول خوب از طریق جلوگیری از فعالیت پروتئین کلیدی و موثر در سوخت و ساز آن، فرد را در برابر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی حفظ نمی‌کند.

به گفته کارشناسان دو نوع کلسترول در خون وجود دارد که به کلسترول خول و بد شناخته شده‌اند. کاهش کلسترول بد در پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی موثر است اما نقش کلسترول خوب در بروز بیماری‌های قلبی کمتر شناخته شده‌ است.

متوقف کردن فعالیت پروتئین CETP می‌تواند موجب افزایش سطح کلسترول خوب شود و بنابراین، روشی حائز اهمیت در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی به حساب می‌آمده‌است.

هر چند در این بررسی محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پکینگ چین با بررسی روی ۱۵۰ هزار فرد بزرگسال چینی در مدت ۱۰ سال مشاهده کردند: بیش از ۵۰۰۰ نفر از آنان دچار بیماری قلبی عروقی و ۱۹ هزار نفر دچار سکته مغزی شده‌اند.

به گفته محققان، متغیرهای ژنتیکی CETP سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد، اما میزان کلسترول بد را کاهش نداده و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی – عروقی از قبیل بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش نمی‌دهد.  همچنین تاثیری در گرفتگی عروق و بیماری‌های دیگری از قبیل دیابت و بیماری‌های کلیوی ندارد.

محققان اظهار داشتند: بررسی انجام شده به مشخص شدن نقش انواع مختلف کلسترول کمک کرد و نشان داد افزایش سطح کلسترول خوب از طریق متوقف کردن فعالیت پروتئین CETP بدون کاهش سطح کلسترول بد در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نقش ندارد.

منبع : iraneconomist.com

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 15

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها