00%
منو

راههای تشخیص افراد دروغگو

کارل اریکسون یک افسر بازنشسته ارتش امریکا است که در طول دوره خدمت و زندگی خود با دروغگویی های بسیار زیاد از طرف آدم های مختلف سروکار داشته است. او از یک ترفند مخفی و بسیار عالی برای تشخیص دروغگوها استفاده می‌کند و همیشه هم تشخیص هایش درست بوده و توانسته از این طریق مچ خیلی‌ها را بگیرد! فقط یادتان باشد هر ۷ ترفند اریکسون را به ترتیبی که بیان می‌کند دنبال کنید تا به جواب مطلوب برسید. در این نوشتار با ما همراه باشید تا این ۷ ترفند مخفی تشخیص دروغگویی را بشناسیم که دروغگوها هرچقدر هم حرفه‌ای باشند و به شما دروغ های زیرکانه‌ای بگویند باز هم بتوانید مچ شان را بگیرید.
۷ ترفند مخفی تشخیص دروغگویی که هر دروغی را فاش می‌کند
۱. به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید
اگر با فردی قرار ملاقات دارید و نگران هستید که مبادا به شما دروغی بگوید گام اول این است که یک تحقیق سریع و مختصر درباره پیشینه او داشته باشید. این تحقیق هم خیلی آسان است. این روزها شبکه‌های مجازی اسرار زیادی از آدم‌ها برایتان فاش می‌کنند. سری به صفحات مجازی او در همه شبکه‌ها بزنید و موضوعات ساده و پیش پا افتاده‌ای که معمولا کسی درباره شان دروغ نمی‌گوید مثل جشن‌ها و شادی ها، تعطیلات و مناسبت‌ها و… پیدا کنید. مرحله بعد نگاه دقیق تر به اطلاعاتی است که بیم آن می‌رود شخص ممکن است به شما دروغ بگوید. و مطمئن باشید بسیاری از این اطلاعات مفید در صفحات مجازی افراد پیدا می‌شود.
۲. در گفت‌وگو یک موضوع جالب و سرگرم‌کننده پیش بکشید
سوال ساده‌ای مطرح کنید که خودتان قبلا با مراجعه به صفحه مجازی طرف مقابل جوابش را می‌دانید و بعد به زبان بدن او در هنگام پاسخ دادن دقت کنید. برای مثال بپرسید: تابستان بهت خوش گذشت؟ سفر رفته بودی؟ اگر دیدید طرف مقابل حقیقت را به شما گفت اما نگرانی و اضطراب از طریق زبان بدنش مشهود است احتمالا از سوال شما احساس ناراحتی دارد و معنی‌اش این نیست که الزاما دروغ گفته است.
سعی کنید در تمام مدت به وضعیت چشم‌هایش توجه کنید، اگر مدام پلک می‌زد یا مردمک چشمهایش را خیلی کوچک می‌کرد می‌توانید به صحت و راستی گفته‌هایش شک کنید. همچنین به وضعیت صاف کردن گلویش توجه کنید. دروغگوها معمولا زیاد گلویشان را صاف می‌کنند و گاهی اوقات صدایشان می‌لرزد. وضعیت نشستن روی صندلی هم می‌تواند یک علامت دیگر برای دروغگویی فرد باشد. جمع کردن بدن و رفتن در لاک دفاعی جزو یکی از نشانه‌های دروغگویی است. فرد دروغگو ممکن است ناخودآگاه اشیائی (کتاب، فنجان قهوه و امثال آن) را بین شما و خودش قرار دهد تا ناخودآگاه دیوار دفاعی تشکیل دهد.
۳. کم‌کم به گفت‌وگویتان حرارت بدهید
گام بعدی شما حرکت به سمت موضوعاتی است که حدس می‌زنید طرف مقابل می‌خواهد درباره‌اش دروغ بگوید. مثلا ممکن است درباره کسب و کار آن فرد سوالاتی بپرسید و این در حالی است که شما قبلا از طریق شبکه‌های مجازی یا جاهای دیگر اطلاعات درستی درباره شرکت و نوع کار وی کسب کرده اید. در این وضعیت خوب به تماشای او بنشینید و ببینید اگر دروغ می‌گوید رفتار و کلامش چه وضعیتی دارد.
۴. حالا زمان پرسیدن موضوع اصلی است
سه مرحله قبل را برای اینتوضیح دادیم که شما به یک سری اطلاعات پایه‌ای نسبت به زبان بدن و مدل سخن گفتن فرد مورد نظرتان برسید. اکنون وقت آن رسیده که سوال اصلی خودتان را که جوابش را نمی‌دانید بپرسید. سوال را مطرح کنید و بامراجعه به پیشینه‌ای که از رفتار و گفتار فرد مورد نظر دارید تعیین کنید که راست میگوید یا دروغ.
۵. سه بار به شیوه‌های مختلف یک سوال تکراری را بپرسید
اگر فکر می‌کنید طرف مقابل تان دروغ می‌گوید همان سوال را به ۳ شیوه مختلف از او بپرسید. ممکن الان با خودتان فکر کنید باید از لابلای پاسخ شخص مورد نظر به دنبال تناقض گویی هایش باشید اما منبه شما می‌گویم کاملا برعکس است و شما باید به دنبال جملات و قسمت‌های کاملا مشابه بشد! آیا فرد مورد نظر هر سه بار یک موضوع را عین روخوانی از یک کتاب برایتان بازگو میکند؟ با عبارات مشابه و قصه‌ای یکسان؟ خب شاید یک ریگی به کفشش دارد که این ماجرا را همینطور دقیق و یکسان حفظ کرده است! سیاستمداران هم از این شیوه زیاد استفاده می‌کنند. و به این صورت از پاسخ دادن حقایق و واقعیات به سایرین طفره می‌روند و همیشه یک جمله و قصه حاضر و آماده و شبیه به قبلی را در آستین شان دارند که برای مردم عادی بیان می‌کنند.
۶. به میزان سرعت عمل در پاسخ‌های طرف مقابل توجه کنید
به این موضوع توجه کنید که پس از آنکه از طرف مقابل تان سوالی را پرسیدید چقدر سریع و بدون مکث جوابتان را می‌دهد. گویی از قبل یک جواب ساختگی آماده کرده تا به شما بگوید. برای مثال تصور کنید یک نوجوان در برابر پدر و مادرش ایستاده و آنها از فرزندشان درباره اینکه چرا لباسش بوی سیگار می‌دهد سوال می‌پرسند. نوجوان بلافاصله بدوناینکه لحظه‌ای فکر کند و بیندیشد جواب می‌دهد که راننده تاکسی سیگار می‌کشید و لباس او بو گرفت! خب این داستان بوی سیگار واقعا به نظر بودار می‌رسد چون این نوجوان حتی اندکی تمرکز نکرده تا به خاطر بیاورد از کجا ممکن است لباسش بوی سیگار گرفته باشد.
۷. دو تا چشم و گوش اضافی هم داشته باشید
در صورت امکان از یک ناظر به عنوان شخص سوم بخواهید که در اتاق گفت‌وگویتان با فرد مورد نظر حضور داشته باشد. این شخص سوم در حالی که مثلا سرش با لپ تاپ گرم است یا دارد نامه‌ای می‌نویسد یا به برنامه‌های تلویزیون چشم دوخته است به طور نامحسوس حرکات و رفتار فرد مورد نظر شما را زیر نظر بگیرد. و این طوری یک جفت چشم و گوش اضافی به کمک شما می‌آید و دیگر هیچ رفتار و گفتاری از نظرتان پنهان نمی‌ماند.
نگران حساسیت و کنجکاوی فرد مورد نظر هم نباشید. او به سرعت در حالی که با شما وارد گفت‌وگو شده است حضور شخص سوم را فراموش می‌کند و به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.
حضور شخص سوم به عنوان چشم و گوش اضافی شما آنجایی می‌تواند بسیار مفید باشد که در حالیکه شما یک سوال مهم از فرد مورد نظر پرسیده‌اید و به چشم هایش خیره شده‌اید تا حرکت نامعقول و اضطراب را تشخیص دهید دوست نفر سومتان به وضعیت پای آن شخص دقت می‌کند و در می‌یابد که فرد به سرعت پایش را تکان می‌دهد و با نوک کفشش آهسته به زمین ضربه می‌زند.
به هدف نهایی دست یافتیم
با این نکاتی که درباره فاش کردن دروغگویی افراد مطرح کردیم شما می‌توانید در تصمیم گیری‌های عاطفی، شغلی و کاری بهتر عمل کنید زیرا هیچ کس دوست ندارد با یک آدم دروغگو وارد هر نوع رابطه‌ای شود. البته حواستان باشد که بسیاری از فرصتهای خوب شغلی و کاری را صرفا به خاطر یک حدس نادرست از عدم صداقتاز دست ندهید. همواره به این موضوع توجه کنید که برخی از رفتارها ممکن است از روی هیجان یا عصبانیت باشد و این شما هستید که باید تشخیص درست و منطقی بدهید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 3
  • 28

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تدریس حرفه ای زیست
5 سال قبل

نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالبسایت‌ هم خیلی
خوب بودند. تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.

دانلود آهنگ ترکی
5 سال قبل

سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون