00%
منو

نقش هر ویتامین در تحرک مفاصل

مفاصل برای تحرک و انعطاف پذیری بدن مورد نیاز می‌باشد و برای داشتن عملکرد نرمال، این ساختارها نیازمند مقادیر کافی از ویتامین‌ها می‌باشند. در این‌جا، در رابطه با اهمیت ویتامین‌ها برای مفاصل اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد.
هنگامی که غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات به میزان کافی برای بدن تامین شود، مفاصل بهترین عملکرد را خواهند داشت. با افزایش سن، تراکم استخوان کاهش یافته و افراد به میزان بیشتر از مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل رنج خواهند برد. این موضوع در زنان بعد از یائسگی که از شکستگی‌های استخوان رنج می‌برند، بیشتر خواهد بود. کلسیم، بدون شک به میزان کافی برای حفظ سلامت استخوان و مفصل مورد نیاز می‌باشد، افزودن ویتامین‌های ضروری به رژیم غذایی منجر به حمایت از سلامت استخوان‌ها و مفاصل می‌گردد.

اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب ضروری دارای توانایی کاهش پاسخ التهابی بوده و بنابراین به کاهش درد مفاصل کمک می‌کنند. این اسیدها که اسیدهای چرب اشباع نشده هستند، به صورت اسیدهای چرب ضروری امگا 3 به وفور در ماهی‌های روغنی مانند ساردین و شاه ماهی یافت می‌شود. این ویتامین‌ها در بذور آفتابگردان و تخم مرغ نیز یافت شده و به عنوان مکمل‌هایی در روغن جگر ماهی، روغن ماهی آزاد یا روغن تخم کتان وجود دارد.

ویتامین A

رادیکال‌های آزاد بدن می‌توانند سلامت بافت‌های مفاصل را مختل کند. بنابراین، مصرف ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و در نتیجه باعث از بین بردن مشکلات مربوط به مفاصل می‌گردد. غذاهایی که غنی از ویتامین A هستند شامل هویج، کلم بروکلی، اسفناج، جعفری، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ (آب پز)، انبه، زردآلو، پنیر، توت فرنگی، هلو و کلدو می‌باشد.

نقش هر ویتامین در تحرک مفاصل

ویتامین D

ویتامین D در میان ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای مراقبت از مفاصل قرار دارد. همانطور که می‌دانیم، نور آفتاب منبع طبیعی ویتامین D می‌باشد. این ویتامین در روغن جگر ماهی، مارگارین، شاه ماهی، ماهی دودی، ماهی تن، تخم مرغ و غلات صبحانه یافت می‌شوند. این ویتامین قادر به بازسازی غضروف‌های مفاصل، زمانی که شروع به سایش می‌کنند، می‌باشد. بنابراین، کمبود این ویتامین قطعا منجر به بروز مشکلات شدید استخوان و مفاصل از جمله پوکی و نرمی استخوان می‌گردد.

ویتامین C

کلاژن باعث ایجاد بافت در استخوان، غضروف و دیگر بافت‌های همبند شده و نقش آن حفظ ساختارهای استخوان‌ها، غضروف، عضلات و رگ‌های خونی می‌باشد. تشکیل این ماده نیازمند مقادیر کافی ویتامین C در بدن می‌باشد. ویتامین C نمی‌تواند توسط خود بدن تولید شود و بنابراین باید از منابع خارجی تامین گردد. منابع غذایی که حاوی این ویتامین‌های ضروری برای مفاصل و عضلات می‌باشد شامل انگور سیاه، لیمو، پرتقال، کیوی، گربپ فروت، تمشک، شلیل، انبه. فلفل، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ، کدو، گل کلم، گوجه فرنگی، کلم سبز، و غیره می‌باشد.

ویتامین‌های B

مطالعات مختلف نشان داد که ویتامین‌های B نیز در تضمین سلامت مفاصل و استخوان‌ها ضروری می‌باشند. با افزایش سن، بدن شروع به شکستن یک آمینو اسید خاص می‌کند. نتیجه‌ی این فرایند تولید یک ماده‌ی شیمیایی به عنوان هموسیستئین می‌باشد. همچنان که این ماده‌ی شیمیایی شروع به بالارفتن می‌کند، خطر بروز بیماری‌های قلبی و تحلیل رفتن استخوان‌ها نیز افزایش می‌یابند. بنابراین مصرف کافی ویتامین‌های B به شکستن این مواد شیمیایی کمک کرده و بنابراین به جلوگیری از بروز آسیب به استخوان‌ها و مفاصل نیز کمک می‌کنند. بنابراین، مصرف منظم مکمل‌های ویتامین B برای مفاصل و استخوان‌ها مفید بوده و این مواد در غذاهایی مانند جگر، ماهی تن، جو، بوقلمون، موز، سیب زمینی، آووکادو و حبوبات وجود دارد.

ویتامین K

این ویتامین به حرکت کلسیم که از مواد غذایی به دست می‌آید به سمت استخوان کمک می‌کند. این ویتامین به استفاده از کلسیم برای تشکیل مناسب استخوان‌ها کمک می‌کند، باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها شده و همچنبن به کاهش بروز شکستگی در استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. هنگامی‌که این ویتامین همراه با ویتامین D مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بهبود سلامت استخوان‌ها و همچنین مفاصل کمک می‌کند. غذاهایی که حاوی مقدار بالای ویتامین K هستند شامل کلم قرمز، آووکادو، کیوی، عدس، لوبیا، خیار، تره فرنگی، کرفس، آرتیشو، نخود و آلو می‌باشد.
به غیر از ویتامین‌های ذکر شده در بالا، مقادیر مناسب منیزیم، آنتی اکسیدان ها و کلسیم نیز به منظور حفظ سلامت کلی مفاصل ضروری می‌باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

  • 0
  • 320

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها